Over Aranyani

Aranyani is de godin van het bos, bezongen in de Indiase RigVeda. Een godin die het bos bezielt en beschermt, maar ook mens en dier van voedsel voorziet... Een mooi beeld van de eeuwenoude verbinding tussen mens en natuur, die tot uiting komt in een veelheid van culturele en religieuze vormen.

Nepal community meeting klkl

Op sommige plekken in de wereld - vooral in het westen - raakt deze verbinding uit het zicht. Steeds meer mensen zoeken echter weer naar spiritualiteit en zingeving, ook in de natuur en de omgang met dieren. Velen maken zich zorgen over het verlies van biodiversiteit in de wereld en de 'ontwaarding' van wat die levert: voedsel, gezondheid, water, lucht....  Zij zien als diepste oorzaak de menselijke vervreemding van de natuur. Daarom zoeken zij de verbinding met de natuur weer op, in eigen land of ver weg. In de ‘ongerepte wildernis’ of bij  inheemse volken die meer verbonden zouden zijn met de natuur dan ‘wij’ in het westen. Of in andere religies die beter tot ‘groen’ en diervriendelijk gedrag zouden aansporen.  Anderen spannen zich in om de jeugd en de steden weer in contact te laten komen met de natuur. Beleidsmakers zoeken naar een nieuw natuurverhaal. Wereldwijd zoekt men verbinding. Maar is het wel zo simpel? Wat zegt de wetenschap? Waar kunnen we terecht voor een volwassen discussie? Het werkveld is complex…

Cathrien de Pater, oprichter van Adviesbureau Aranyani, heeft kennis en ervaring op het gebied van bosbouw, biodiversiteit, dierenwelzijn en religiewetenschappen. Aranyani kan:

  • kennis leveren over natuur en religie;
  • discussies en dialoog begeleiden;
  • netwerken onderhouden;
  • leerprocessen verderhelpen.

 

Aranyani
1. GODDESS of wild and forest who seemest to vanish from the sight.
How is it that thou seekest not the village? Art thou not afraid?
2. What time the grasshopper replies and swells the shrill cicala's voice,
Seeming to sound with tinkling bells, the Lady of the Wood exults.
3. And, yonder, cattle seem to graze, what seems a dwelling-place appears:
Or else at eve the Lady of the Forest seems to free the wains.
4. Here one is calling to his cow, another there hath felled a tree:
At eve the dweller in the wood fancies that somebody hath screamed.
5. The Goddess never slays, unless some murderous enemy approach.
Man eats of savoury fruit and then takes, even as he wills, his rest.
6. Now have I praised the Forest Queen, sweet-scented, redolent of balm,
The Mother of all sylvan things, who tills not but hath stores of food
(Rig Veda Hymn CXLVI (146), tr. by Ralph T.H. Griffith, [1896], at sacred-texts.com)

Tweets

cathriendepater : RT @rutgerschilp: This fascinating school for professional education for women in Kafountine, South Senegal, is the only way for young wome…
17-09-2018 04:48
cathriendepater : @jikishinkan Leuk stukje van Lukas. Sorry voor de spelfout, inmiddels verbeterd op de website.
16-09-2018 15:52
cathriendepater : RT @mongabay: Indigenous peoples control 1/4 of world’s land surface, and 2/3 of that land is ‘essentially natural’ ~ https://t.co/2nFS8zDe…
20-07-2018 05:31
cathriendepater : RT @wnfnederland: Welk plastic voorwerp ga jij inwisselen? 💪 #PlasticFreeJuly https://t.co/111saC21OF
13-07-2018 05:03
cathriendepater : RT @SjefStaps: Roep je gemeente op tot bewuster insectenbeheer. Handige pdf van Natuurmonumenten: https://t.co/8slQX4E4zp
13-07-2018 05:01
cathriendepater : RT @s3v3r3NL: Ik denk dat de #Oostvaardersplassen binnen tien jaar een agrarisch gebied zijn, zoals al op gezinspeeld. Grote grazers weg, v…
13-07-2018 04:59